BAB 1 : ISU DAN CABARAN PENDIDIKAN SEMASA
1.1 : Integrasi Nasional
PENDAHULUAN :
Pendidikan pada hari ini mengalami perubahan yang sangat drastik dalam membangunkan modal insan mengikut acuan seperti yang telah digariskan dalam Falsafah Pendidikan Negara. Namun dalam kita mengejar kemenjadian murid ,beberapa perkara perlu kita titik beratkan dalam menghadapi isu dan cabaran pendidikan semasa. Melalui Pendidikan kita inginkan kesepakatan antara kaum dapat dijalinkan dengan kukuh melalui sistem pendidikan kita pada hari ini. Melalui pendidikan kita dapat mewujudkan Integrasi Nasional melalui pelbagai aktiviti yang di rancang oleh pihak Kementerian Pendidikan.
Samsul
Amri ( 2007 ) memberikan maksud integrasi sebagai satu proses bagi mewujudkan
satu identiti nasional dalam kumpulan yang terpisah daripada segi budaya
,sosial dan lokasi dalam sesebuah unit
politik.
Noriati A.Rashid (2010)
menyatakan integrasi nasional merupakan satu proses penyatuan antara kumpulan
manusia yang berbeza dari segi latar belakang ,status sosial dan budaya untuk membentuk entiti yang
mempunyai pegangan norma serta mengamalkan kehidupan bersama.
Integrasi Nasional merujuk
kepada satu proses dinamik untuk merapatkan masyarakat negeri-negeri dalam
Malaysia khususnya di antara negeri- negeri di Semenanjung dengan negeri –
negeri sabah dan sarawak berlandaskan kepada Perlembagaan Malaysia dan Rukun
Negara .
( Jawatankuasa integrasi
Nasional , Jun 2011 )
Perpaduan merupakan elemen terpenting
dalam usaha mengekalkan keharmonian negara, maka wujudlah Rukun Negara yang
merupakan salah satu usaha kerajaan untuk mengekalkan perpaduan pelbagai kaum
di Malaysia setelah berlakunya peristiwa berdarah 13 Mei 1969 yang mampu mengugat
kemerdekaan Negara pada masa itu. Pada zaman era milinium yang semakin mencabar ini, perpaduan turu menjadi
isu yang hangat setelah pemimpin-pemimpin kaum mula bangkit dengan isu-isu
sensitif dan mencabar hak-hak keistimewaan kaum Bumiputera yang tersedia termaktub
di dalam Perlembagaan Malaysia.Oleh itu satu pendekatan perlu diambil bagi mengelakkan
perpecahan kaum dan peristiwa berdarah berulang kembali.
Perdana Menteri Malaysia yang baru pada tahun 2009 telah menjadikan
perpaduan sebagai perkara utama kepimpinan
Negara..Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak telah melancarkan 1Malayisa
sebagai usaha untuk mengeratkan hubungan kaum di Malaysia.Menurut
beliau,.1Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat
Malaysia yang berbilang kaum berteraskan beberapa nilai-nilai murni yang
penting untuk dijadikan amalan bagi setiap rakyat Malaysia.
Halangan Integrasi Nasional
1. Agama dan kebudayaan
Masyarakat Malaysia memang
kaya dengan kepelbagaian etnik dan budaya yang mempunyai keistimewaan masing -
masing. Namun begitu masyarakat kita masih belum lagi mengenali dan
memahami kebudayaan kaum - kaum yang ada di Malaysia. Keadaan ini menjadi
penghalang utama kepada integrasi nasional yang diwar -warkan oleh pihak
kerajaan.
2. Dasar Penjajahan British
Dasar Pecah dan Perintah
yang di amalkan oleh pihak British masih lagi menular ke hari ini. Dasar inilah
yang menggagalkan kepada perpaduan kaum di kalangan masyarkat Malaysia. Pihak
penjajah telah mengagihkan penempatan penduduk berdasarkan kepada sistem
ekonomi kaum . Ini memberi kesan kepada
kehidupan sosial masyarakat pada masa tersebut dan pada hari ini , masih lagi
wujud keadaan sedemikian dimana kaum cina menguasai ekonomi bandar , orang
melayu masih lagi di kampung dan kaum India masih lagi mendiami kawasan estet.
3. Sistem Pendidikan ,persekolahan dan bahasa yang
berlainan
Sistem Pendidikan Nasional masih tidak wujud lagi di
Tanah Melayu sebelum mencapai
kemerdekaan. Anak –anak mendapat pendidikan berlandaskan kepada bahasa ibunda
masing –masing . Kurikulum yang digunakan juga
berdasarkan kepada negara masing –masing. Kaum cina menggunakan sukatan dari Negara
China . kaum India menggunakan sukatan dari negara India manakala Kaum
Melayu dengan kurikulum sendiri
berlandaskan kepada sekolah agama dan pondok. Keadaan inilah yang menjadi penghalang utama kepada perpaduan di Malaysia dimana indentiti Malaysia tidak wujud dimana masyarakat pada masa itu masih lagi menebal lagi semangat pada negara asal.
4. Amalan ekonomi yang berlainan
setiap etnik menjalankan ekonomi yang tertentu dan mendiami kawasan yang berlainan. Keadaan ini mewujudkan jurang pendapatan dan penempatan yang tidak seimbang. Keadaan inilah yang membawa kepada rasa tidak puas hati serta mengancam perpaduan negara.
5. Perbezaan politik mengikut bangsa ,kaum dan etnik
Kewujudan parti politik yang berdasarkan kepada bangsa merupakan faktor utama kepada halangan kepada integrasi nasional. Keadaan ini telah menimbulkan syak wasangka kerana setiap kumpulan hanya memperjuangkan hak dan kepentingan kumpulan tertentu sahaja. Mereka juga turut memainkan isu sensitif jika sesuatu kaum itu disentuh atau digugat. Keadaan inilah memburukkan kepada perpaduan kaum di Malaysia.
1. Kurikulum
Perpaduan di peringkat sekolah dapat dicapai melalui kurikulum yang seragam
untuk semua sekolah. Menurut Mok Soon Sang, kurikulum merangkumi pengalaman
kehidupan nyata dan tidak nyata yang diplih,diorganisasi dan disusun oleh sarjana pendidikan dan pakar kurikulum dengan
secara teliti dan profesional, Pendidikan pada hari ini telah menyelaraskan kurikulum dengan
pelaksanaan Kurikulu m Standard Sekolah Rendah bagi
menggantikan Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah(KBSR) dimana matlamat utama KSSR
ialah penyusunan semula penambahbaikan kurikulum sekolah rendah
sedia ada yang mana ia bertujuan untuk memastikan dengan pengetahuan ,
kemahiran dan nilai yang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi
cabaran abad ke 21 bagi mengukuhkan semangat integrasi nasional
dikalangan murid . Jika diperhatikan pada hari ini Skim
Pinjaman Buku teks telah menyelaraskan seluruh negara termasuk
sabah dan Sarawak penggunaan buku teks yang sama bagi semua mata
pelajaran dari tahun 1 hingga tahun 6. Melalui penyelarasan ini
, nilai ke arah kewujudan integrasi nasional dapat diterapkan di sekolah
denngan lebih mudah dan cepat. Selain daripada itu mata pelajaran yang di ajar
di sekolah pada hari ini dengan kurikulum KSSR , secara tidak langsung
menyentuh tentang perpaduan melalui mata pelajaran sejarah dan pendidikan Sivik
Kewarga negaraan. Melalui cara inilah perpaduan dapat diterapkan kepada
murid.
2. Peranan Sekolah
Sekolah juga harus berfungsi sebagai pusat mewujudkan perpaduan. Sekolah
boleh menganjurkan sukan, perkhemahan, program motivasi dan sebagainya agar pelajar dari
aliran lain dapat turut menyertainya. Sikap bekerjasama dan berganding bahu
untuk menyempurnakan sesuatu dapat memupuk hubungan yang baik di antara mereka. Lama-kelamaan hubungan baik ini
akan melahirkan satu semangat kekitaan dan perpaduan. Sesebuah sekolah harus berusaha untuk mengajar 4 bahasa dalam
sekolah iaitu bahasaMelayu, bahasa Inggeris, bahasa Cina dan bahasa Tamil.
Pendedahan semua bahasa di sekolah sedikit sebanyak dapat membantu meningkatkan persefahaman di kalangan murid yang berbagai bangsa dan agama. Aktiviti yang dijalankan di sekolah harus menjerumus kepada perpaduan kaum. Memperkasakan Bahasa juga merupakan satu wadah yang dapat digunakan dalam meningkatkan integrasi nasional. Penggunaan Bahasa Malaysia sebagai bahasa Kebangsaan dan menjadi bahasa rasmi negara dan diwajibkan di semua sekolah untuk menggunakan satu bahasa sahaja. Setiap tahun Bulan Bahasa akan dilancarkan bagi memantapkan dan memperkasakan lagi Bahasa Malaysia.
3. Peranan Guru
Menurut
Roland Meighan(1986) berpendapat kelas sosial menggambarkan perbezaan cara
hidup atau pendapatan di dalam sesuatu bangsa yang sama. Manakala menurut Kamus Dewan, kaum didefinisikan sebagai puak,
suku bangsa ataupun jenis bangsa seseorang.
Namun
menurut Mok Soon Sang (2002), guru bukan hanya menyampaikan ilmu pengetahuan
semata-mata, tetapi juga menanam sikap, nilai dan sahsiah yang sempurna dan
mematuhi peraturan masyarakat. Oleh itu
,guru perlu bersedia dengan kepelbagaian murid yang datangnya
daripada pelbagai kelas sosial dan kaum. Implikasi
kepelbagaian kaum di Malaysia kepada guru ialah wujudnya kelas sosial
dan kaum yang berlainan di dalam kelas. . Dalam proses pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas, perbezaan kelas sosial dan kaum ini perlu diketepikan dan semua
murid perlulah dilayan dengan sama rata tanpa mengambil kira kelas sosial dan
kaum. Guru juga perlu peka terhadap pembentukan kumpulan agar tidak berlaku
kumpulan yang berasaskan kelas sosial dan sesuatu kaum sahaja. Ini kerana
kumpulan yang mempunyai murid yang berlainan kelas sosial dan kaum akan
mengalakan interaksi serta pergaulan yang sihat . Latar belakang serta budaya yang berlainan
akan menpengaruhi pemikiran serta pandangan mereka. Maka, hasil daripada
perbincangan dalam kumpulan itu akan menghasilkan satu pandangan yang berbeza
dan lebih unik dan kreatif hasil daripada pencampuran pengaruh budaya dan
kefahaman murid-murid tadi.Dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru perlu
mempelbagaikan teknik terutamanya bagi murid yang mempunyai kelas sosial yang
tinggi. Selain itu guru perlu peka
dengan soalan yang akan dikemukakan dan perlu bertindak dengan adil tanpa
meminggirkan kaum-kaum yang berlainan.
4. program Integrasi Untuk Perpaduan ( RIMUP)
Program ini memupuk perpaduan di kalangan murid tanpa mengira latar belakang, agama,kaum, jantina dan sebagainya. Aktiviti yang dijlalankan seperti lawatan, sukan permainan dan Kem motivasi . Ini Secara tidak langsung perpaduan dan kerjasama dapat dipertingkatkan melalui semua jenis sekolah kebangsaan melalui aktiviti yang dijalankan diperingkat daerah atau pun negeri. Sekolah sebagai organisasi yang disokong oleh golongan pendidik menjadi wadah terpenting dalam menjana modal insan yang berketrampilan,terpuji disamping melahirkan insan yang intelektual. Hari ini ,bidang pendidikan menjadi tonggak utama sesebuah negara dalam proses pembangunan.Dalam hal ini,kementerian Pelajaran memperkenalkan konsep " Sekolah Penyayang" untuk melahirkan pelajar yang berketrampilan sekali gus membendung salah laku murid. Ia melibatkan hubungan di antara guru dan murid, guru dan ibu bapa. Guru-guru berinteraksi dengan murid penuh kasih sayang tanpa wujudnya prejudis dikalangan mereka. Hubungan murid dengan murid juga perlu diterapkan dengan sikap hormat menghormati antara satu sama lain. Hubungan yang erat juga di antara sekolah dengan PIBG juga memainkan peranan penting dalam pembentukan Integrasi Nasional.Apabila murid-murid berbeza agama,budaya dan bahasa ibunda dapat berinteraksi sejak awal persekolahan lagi,maka sudah tentu masa akan datang akan lahir satu generasi yang berjiwa murni,hormat menghormati dan bertolenrasi di antara satu sama lain. Oleh yang demikian semangat perpaduan dan integrasi di antara kaum perlu dipupuk sejak bangku sekolah rendah kerana ia lebih mudah diserap dan mudah untuk menghadapi masyarakat pada masa akan datang.
4. program Integrasi Untuk Perpaduan ( RIMUP)
Program ini memupuk perpaduan di kalangan murid tanpa mengira latar belakang, agama,kaum, jantina dan sebagainya. Aktiviti yang dijlalankan seperti lawatan, sukan permainan dan Kem motivasi . Ini Secara tidak langsung perpaduan dan kerjasama dapat dipertingkatkan melalui semua jenis sekolah kebangsaan melalui aktiviti yang dijalankan diperingkat daerah atau pun negeri. Sekolah sebagai organisasi yang disokong oleh golongan pendidik menjadi wadah terpenting dalam menjana modal insan yang berketrampilan,terpuji disamping melahirkan insan yang intelektual. Hari ini ,bidang pendidikan menjadi tonggak utama sesebuah negara dalam proses pembangunan.Dalam hal ini,kementerian Pelajaran memperkenalkan konsep " Sekolah Penyayang" untuk melahirkan pelajar yang berketrampilan sekali gus membendung salah laku murid. Ia melibatkan hubungan di antara guru dan murid, guru dan ibu bapa. Guru-guru berinteraksi dengan murid penuh kasih sayang tanpa wujudnya prejudis dikalangan mereka. Hubungan murid dengan murid juga perlu diterapkan dengan sikap hormat menghormati antara satu sama lain. Hubungan yang erat juga di antara sekolah dengan PIBG juga memainkan peranan penting dalam pembentukan Integrasi Nasional.Apabila murid-murid berbeza agama,budaya dan bahasa ibunda dapat berinteraksi sejak awal persekolahan lagi,maka sudah tentu masa akan datang akan lahir satu generasi yang berjiwa murni,hormat menghormati dan bertolenrasi di antara satu sama lain. Oleh yang demikian semangat perpaduan dan integrasi di antara kaum perlu dipupuk sejak bangku sekolah rendah kerana ia lebih mudah diserap dan mudah untuk menghadapi masyarakat pada masa akan datang.
No comments:
Post a Comment